Resepi Nasi Goreng Sedap

Assalam. Bismillah.

Hai semua. harini nak share resepi mudah dan ringkas iaitu nasi goreng pedas sedap dan menyelerakan. hihi. kemain panjang tajuk resepi nasi goreng.

Ni resepi daripada mertua zati. 1st time makan memang sedap. ni kalau husband zati masak, memang abis la diet. Memandangkan sekarang musim raya, lauk raya dah tak boleh masuk, dalam kepala dok pikir nak nasi goreng pedas berapi jer.

Bahan Bahan Nasi Goreng Pedas Berapi

Bawang besar 1 biji
Bawang Putih  5 ulas
Cili Padi Segenggam
Ikan bilis senggengam

Sebenarnya bahan bahan tu main agak agak jer.. Banyak nasi, banyak la bahan tu. Korang jangan serius pulak dalam memasak ni.. style zati campak campak jer.. huhu.. sedap makan banyak, kalau kurang sedap cuba lagi. 

nasi goreng berlada


Cara memasak nasi goreng.

Semua bahan di atas korang tumbuk atau pon guna chopper sahaja. kalau blender dia jadi kurang sedap. Mula mula tumbuk bawang lada dulu, last sekali baru ikan bilis. Dah siap semua tumis sehingga garing dan masukkan garam dan gula secukup rasa. Then masukkan nasi. Bila dah rata, pecah kan telur, goreng sampai garing. Dah siap.. Simple simple jer masak wak.. Ini kalau makan tengah malam, kompem tak sedar diri dah. huhu. 

Ni pon macam nasi goreng kampung la.. Kalau nak tambah ayam, daging , udang, sayur pon boleh. Ikut masing masing la. 


0 comments:

Post a Comment