Mee Udang Special

Bismillah.


Minggu lepas en suami bawak balik udang sebab dia memang tau tu feveret saya dan juga jasmeen. Biasa kalau saya masak 10 ekor udang, 9 ekor untuk jasmeen sorang jer. hihi.. bak kata orang, hantu udang . Tapi jasmeen memang suka makan seafood.

So, disebabkan jasmeen suka udang dan juga mee, saya pon cuba la masak mee udang. Ni kali pertama saya buat. So, macam biasa saya suruh la suami tolong rasa sedikit. Then dia komen, ada letak pes ker? hihi.. Of course la tidak. Buat sendiri la..  Okay. jom terjah resepi di bawah.


Sumber : Azie Kitchen 

Size Hidangan : 2 orang 

Bahan - bahan

8 ekor udang besar
2 sudu besar udang kering
2 sudu besar cili kisar 
4 ulas bawang putih (kisar )
6 ulas bawang merah (kisar )
2 biji tomato * saya tak letak
1 biji ubi kentang ( rebus )
sos tomato
sos cili
garam, gula, serbuk perasa

Bahan hiasan

Telur - rebus
Sawi - celur
Taugeh - celur
Lada Besar - Hiris halus
Daun Bawang- Hiris halus
Bawang goreng 


Cara Memasak


Pertama sekali saya rendamkan dulu udang kering dengan air panas agar ianya lembut, rebuskan kentang . Kemudian ambil 2 ekor udang dan kupas kulit. 

Kemudian tumis bahan bahan kisar ( bawang putih, bawang merah, cili kisar). Biarkan sehingga garing.

Sambil kita menumis, kita kisar  udang kering, kentang dan 2 ekor udang tadi.

Bila tumisan dah garing, masukkan pula hasil kisar . Tumis sampai naik bau dan letakkan air sedikit demi sedikit. Kemudian masukkan garam, gula, serbuk perasa, sos tomato dan sos cili. 

Akhir sekali masukkan udang dan tunggu sehingga masak.. Saya suka letak akhir sekali sebab saya tidak mahu udang itu menjadi keras.

So, bila nak makan, ambil mee yang sudah di celur, tuangkan kuah dan letakkan bahan hiasan tadi.

Dah siap =)



















Post a Comment

0 Comments